Sterke punten | Mogelijke problemen |
Nieuwsgierig, zoekt naar betekenis en zin. | Stelt pijnlijke vragen; overdreven in zijn interesses |
Verwerft en onthoudt informatie makkelijk en snel. | Ongeduld met anderen, houdt niet van basisoefeningen. |
Intrisieke motivatie. | Eigenzinnig; verzet zich tegen beïnvloeding |
Lost graag problemen op; in staat concepten en synthesen op te stellen en te abstraheren | Verzet zich tegen routine-oefeningen, stelt de onderwijsmethoden ter discussie |
Zoekt naar verbanden naar oorzaak en werking. | Houdt niet van onduidelijkheden en onlogische zaken (bijvoorbeeld tradities en gevoelens) |
Benadrukt waarheid, gelijkheid en eerlijkheid. | Maakt zich zorgen om humanitaire zaken. |
Uitgebreide woordenschat; beschikt over veel informatie die verder gaat dan die van leeftijdsgenoten. | Kan zijn spreekvaardigheid benutten om te manipuleren; is verveeld door school en leeftijdsgenoten. |
Hoge verwachtingen van zichzelf en anderen. | Intolerant, perfectionistisch, neigt tot depressie. |
Creatief en vindingrijk; bewandelt graag nieuwe wegen. | Verstoort het gelijk opgaan van de groep. |
Kan zich intensief concentreren; laat zich niet van eigen interesses afleiden. | Verwaarloost plichten of mensen als hij/zij geconcentreerd is; verzet zich tegen onderbrekingen; stijfkoppigheid. |
Heeft veel energie. | Is gefrustreerd bij inactiviteit. |
Onafhankelijk; heeft voorkeur voor individueel werk; vertrouwt op zichzelf. | Wijst voorstellen van peers of ouders af; nonconformistisch. |
Uiteenlopende interesses en vaardigheden; veelzijdig. | Kan ongeorganiseerd en chaotisch werken; is gefrustreerd door gebrek aan tijd. |
Sterker gevoel voor humor. | Peers begrijpen de humor niet; hangt de clown van de klas uit. |
(bron: www.Pharosnl.nl )